Herdenkingsconcert
Theo  Smit Sibinga

Programma 24 november 2018

19.30 uur   Inloop met koffie / thee 
20.00 uur  Aanvang concert

Programma
Strijkkwartet nr. 1 in C (1933)
Piano Sonatine (1934)
‘Grootmoeders Rust’ voor sopraan en piano (1948)
Suite voor fluit & Piano (1952)
‘Trois images’ voor fluit & harp (1954)
‘Enfants-Poètes’ Liederen voor mezzo sopraan & piano (1955)
‘Los Borrachos voor cello en piano (1952)

Uitvoerenden
Robin Veldman & Myrthe Greuter, viool
Cleo van Aanhold, altviool
Dieuwke Smit Sibinga, cello
Henry Kelder, piano
Elsbeth Gerritsen, mezzo-sopraan
Pauline Lotichius, fluit
Alexandre Bonnet, harp
Mirjam van Hengel, presentatie en teksten

21.15 uur   Einde concert

Na afloop van het concert heffen we graag het glas met u en is er de mogelijkheid om de bescheiden expositie te bezichtigen.

BiografieËn

Mirjam van Hengel
fotograaf: ©Keke Keukelaar

Mirjam van Hengel heeft het levensverhaal van de componist en cellist Theo Smit Sibinga op levendige wijze opgetekend en verwoord. Zij heeft tevens tijdens het evenement deze bijzondere Indische Nocturne toegelicht, en de ode tot leven gebracht – voordracht van de gedichten en toelichting op de uitgevoerde composities. 

Mirjam van Hengel (1967) is auteur, redacteur en programmamaker. In 2014 verscheen haar boek Hoe mooi alles. Leo en Tineke Vroman, een liefde in oorlogstijd. Het boek werd zeer goed ontvangen en bewerkt tot toneelstuk, met Kees Hulst en Esther Scheldwacht in de hoofdrollen. In september 2018 verscheen haar biografie van Remco Campert, Een knipperend ogenblik - ‘Een rijk geschakeerd portret van schrijver die altijd zwijgzaam was over zichzelf’ (Trouw).

Mirjam van Hengel studeerde Nederlands aan de Universiteit Utrecht en was jarenlang acquirerend redacteur bij Uitgeverij Van Oorschot en Uitgeverij Querido. Daarvoor werkte ze als literair journalist en sinds 2011 is ze zelfstandig schrijver, redacteur en programmamaker en werkt ze onder andere voor Querido, Podium,
Literatuurmuseum, OBA, NRC, de Volkskrant, Concertgebouw,
Cello Biënnale, Amsterdam Poëziefestival en De Nieuwe Liefde.

Dieuwke Smit sibinga

Dieuwke Smit Sibinga, een achternicht van de inspirerende man met de vele talenten, Theo Smit Sibinga, speelt al sinds haar zevende met veel plezier cello. Ze begint haar eerste lessen in Beirut bij de ‘beste cello docent van heel Libanon’, Sarkis Kochkarian. Later krijgt zij les van onder andere Matias de Oliveira Pinto (Universität der Kunste) en vijf jaar van Monique Bartels (Conservatorium van Amsterdam). 

Naast haar studie Life Science and Technology, werd zij aangenomen aan het Koninklijk Conservatorium. Zij heeft nu les van Roger Regter en speelt nog samen in de meest variërende bezettingen: van symfonieorkest bij Krashna Musika, tot straatorkest met het Ricciotti, tot de strijkkwartetten en het solo repertoire wat u vanavond zult horen. 

In het kwartet speelt Dieuwke Smit Sibinga cello. Op eerste viool Robin Veldman, studente aan het Conservatorium in Den Haag. Op tweede viool, Myrthe Greuter die nu bezig is met haar masters kunstgeschiedenis in Leiden. Op altviool, Cleo van Aanhold. Zij heeft vooropleiding gevolgd aan het Conservatorium in Den Haag en studeert medicijnen in Leiden. 

Henry Kelder
fotograaf: ©Jouke Visser

Henry Kelder (1973) is werkzaam als pianist, componist, dirigent, kamermusicus, improvisator, repetitor, cultureel ondernemer en docent. In 2013 zijn drie grote werken van zijn hand in wereldpremiere gegaan: Concerto voor altsaxofoon en orkest, A Song for Saint Cecilia´s Day voor koor en orkest en muziektheater VALS.

Als vaste repetitor en dirigent is Henry Kelder sinds 2006 verbonden aan VocaalLAB Nederland. Hij werkte zodoende voor o.a.
De Nederlandse Opera, Ruhrtriennale, Transparant, LOD, Kameroperahuis, Muziekgebouw aan ´t IJ, November Music. 

Naast zijn werkzaamheden als hoofdvakdocent piano aan het Utrechts Conservatorium en coach pianist aan het Koninklijk
Conservatorium te Den Haag is Henry Kelder aktief binnen vele
samenstellingen. Met Andre Heuvelman tourt hij door Nederland en met saxofonist Johan van der Linden vormt hij Duo Lind´n Kelder. 

Sinds eind 2011 is hij oprichter en artistiek directeur van
MatchingArts, een innovatief bedrijf ter exploitatie van podiumkunsten in de breedste zin van het woord. 

Elsbeth Gerritsen
fotograaf: © Robert Diel

Mezzo-sopraan Elsbeth Gerritsen werd opgeleid aan het Conservatorium van Amsterdam bij Margreet Honig. Daarna werd zij enkele jaren gecoacht door Jard van Nes. Als soliste werkte ze samen met gerenommeerde ensembles als het Asko/Schönberg Ensemble, Camerata Trajectina, het Doelen Ensemble, MusikFabrik en VocaalLAB. 

Zij zingt veel oratoriumrepertoire: zowel altaria’s in werken als de Johannes en Matthäus Passion van Bach, als mezzosopraanpartijen in werken als het Requiem van Verdi en L’Enfance du Christ (Marie) van Berlioz. 

Elsbeth Gerritsen vertolkte diverse operarollen, waaronder de rol van Miranda in The Tempest van Purcell, Orfeo in Orfeo ed Euridice van Gluck, Voedster in Boris Godoenov van Moessorgski, en Mrs Noye in Noye’s Fludde van Britten. Ook heeft zij enkele wereldpremières op haar naam staan  (oa voor de Ruhrtriënnale en Winzavod Centre for Contemporary Art Moscow).   

Alexandre Bonnet 
en Pauline Lotichius

Alexandre Bonnet begon zijn studie bij Annemarie van der Eerden, solo harpiste van het Brabants Orkest. Hij voltooide zijn studie bij Edward Witsenburg aan het Brabants Conservatorium te Tilburg. Alexandre speelde bij het Brabants Orkest, Opera Forum, het Frysk Orkest en is van 1980 tot 2014 solo harpist van het Nederlands Philharmonisch Orkest geweest. Samen met  Vadim Tsibulevsky en Gabrielle Mulder vormde hij het Keros Ensemble. Zij traden veelvuldig op in het buitenland en hebben Nederland vertegenwoordigd tijdens het Wereld Harp Congres in Parijs (1990), Kopenhagen (1993), Praag (1999),  Genève (2002) en in Vancouver ( 2011 ).        

Alexandre heeft sinds jaren een fluit-harp duo met
Pauline Lotichius. In 1990 werd een CD uitgebracht met Nederlandse werken voor viool en harp geschreven voor en uitgevoerd door Alexandre Bonnet.

Pauline Lotichius studeerde fluit aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam bij Joost Tromp. Ook studeerde ze in Siena (Italië) bij Severino Gazzeloni. Tijdens en na haar studie was Pauline als eerste fluitiste werkzaam in het Amsterdams Philharmonisch Orkest.

Pauline Lotichius vormt duo’s met harpist Alexandre Bonnet, pianist Ben Simmes en sinds kort ook met gitariste Jacqueline Snel. Met Ben Simmes en saxofonist Robert Wijnands vormt ze bovendien het Saffiertrio.